Wady wymowy to problem większości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wychowując swoje dzieci bardzo często na zaburzenia w mowie spotykałam się ze słynnym stwierdzeniem "wyrośnie z tego " , bardzo błędne myślenie niestety, ale z wad wymowy się nie wyrasta. Mają ogromny wpływ na początkowy etap nauki w szkole tj. czytanie i pisanie.
Jakie są więc wady wymowy?
Na kształtowanie się mowy u dziecka rodzic może wpływać już od jego narodzin. "Rodzice powinni wtedy zmniejszyć tempo mówienia, bo już u dziecka w pierwszym roku życia kształtują się takie czynniki mowy, jak akcent, melodia i rytm. Jeżeli rodzice wtedy mówią bardzo szybko, to już wtedy dziecko może nabyć skłonność do nieprawidłowego mówienia" - powiedział logopeda, specjalizujący się w leczeniu jąkania, dr Mieczysław Chęciek.
Aby mowa rozwijała się prawidłowo, potrzebny jest właściwie działający narząd słuchu. Wszelkie nawet najmniejsze obniżenie słyszalności, zaburzenia słuchu fonematycznego sprawiają, że mowa ma prawo rozwijać się inaczej.
Ponieważ dziecko uczy się już w pierwszych dniach swojego życia od bliskich, otoczenie jest również odpowiedzialne za rozwój mowy. Wszelkie nieprawidłowe wzorce wymowy, postawy rodziców, dwujęzyczność, sposoby wychowania dziecka, zbyt trudne słownictwo lub wręcz przeciwnie zbyt infantylne może zaburzyć proces rozwoju mowy.
Kolejną przyczyną wad wymowy są uszkodzenia układu nerwowego. Mowa dzieci upośledzonych intelektualnie rozwija się wolniej i towarzyszą jej liczne zaburzenia.
O tym czy mowa będzie rozwijać się prawidłowo może świadczyć również rozwój psychoruchowy dziecka. Każde dziecko ryzyka, dziecko przedwcześnie urodzone, dziecko, którego rozwój motoryczny przebiegał wolniej może w przyszłości mieć problemy z prawidłową mową.
Wymienione powyżej czynniki mogą zaburzać proces rozwoju mowy, mogą co nie znaczy, że muszą. Jednak każdy rodzic, który zapozna się z nimi i stwierdzi, że pasują do jego własnego dziecka, może zacząć pracować z nim wcześniej i w ten sposób zapobiegać powstawaniu wad wymowy.
Bo łatwiej zapobiegać niż leczyć.
Karmienie piersią, szybka rezygnacja ze smoczka, dobry kontakt emocjonalny z dzieckiem, mówienie powoli i wyraźnie z użyciem gestów i mimiki - to najlepsze sposoby na to, by nasze dziecko pięknie mówiło. O tym, jak radzić sobie z problemami z wymową i skutecznie pomagać dzieciom w uzyskaniu prawidłowej wymowy, mówili w Katowicach uczestnicy I Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej. Dyskutowano również o pracy z pacjentami z uszkodzeniami czaszkowo- mózgowymi oraz z osobami po wylewach.
Logopedzi zachęcają też do karmienia piersią. Jak oceniają, u dzieci karmionych naturalnie wykształca się prawidłowy odruch żucia, kąsania, ssania i oddychania. "Jest duża szansa, że dziecko karmione piersią nie będzie miało wady zgryzu. Butelka i ssanie smoczka może spowodować te wady" - podkreślił Chęciek.
Przy podawaniu pierwszych stałych pokarmów należy karmić dziecko łyżeczką, warto też wcześnie przyuczać je do picia z kubeczka i nie dopuszczać do ssania kciuka. Gdy wyrzynają się ząbki, należy podawać twarde pokarmy do gryzienia i przeżuwania - marchewkę, jabłko, skórkę z pieczywa. Należy również utrzymywać drożny nos i uczyć dziecko oddychania przez nos.
Trzeba też dbać o dobry kontakt emocjonalny z dzieckiem - często je przytulać, głaskać, śpiewać, czytać, mówić spokojnie, wyraźnie i ciepło, czytać dużo bajek, w sposób spokojny, nie natarczywy.
"Mówiąc do dziecka należy unikać skomplikowanych zdań i bogatego słownictwa.
Mówimy prostym językiem, zdecydowanymi, prostymi określeniami: +To jest kotek, kotek robi miau+, +Mama bierze mleko, mleko lejemy do szklanki+.
Unikajmy też zdrobnień typu +śpacielek+, +kultecka+ zamiast +spacerek+, +kurteczka+. Jeśli dziecko jest inteligentne i ma dobry słuch, poradzi z tym sobie, ale jeśli ma jakieś problemy, to zostanie z tym +śpacielkiem+ i za jakiś czas trzeba będzie udać się do logopedy" - powiedziała przewodnicząca śląskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego dr Iwona Michalak-Widera.
Jak podkreśliła, najczęstsze wśród Polaków wady wymowy to zniekształcenia wymówieniowe - nieprawidłowa wymowa głoski "r" i seplenienie.
"To świadczy o wadach wymowy zaniedbanych w dzieciństwie. Oznacza, że ta osoba nie nauczyła się dobrze słyszeć i wymawiać danej głoski. Gdy jako dorosły pojawia się u nas, też jest w stanie wyjść z tej wady. Dorosłym jest jednak znacznie trudniej i zajmuje to więcej czasu. Kilkuletnie dziecko z dużą swobodą osiąga efekt i po kilku latach mówi świetnie, oczywiście jeśli nie ma problemów zniekształceniowych w obrębie narządów artykulacyjnych lub ze słuchem" - dr Iwona Michalak-Wider.
W dobie smartfonów, tabletów oraz tak dużej ilości bodźców zabiegani rodzice często nie zdają sobie sprawy, że rozwój mowy jest zaburzony lub opóźniony , warto dlatego ok. 3 roku życia udać się do logopedy w celu sprawdzenia czy rozwój mowy dziecka jest na prawidłowym etapie.
Poszukujesz logopedy dla swojego dziecka sprawdź na pomysłowi rodzice- Logopedzi.