Samoregulacja emocji? Dotyczy dzieci czy dorosłych, a może wszystkich?
SELF – REG czyli samoregulacja emocji– termin ten wyłaniał się ostatnio w różnych kontekstach. Co to właściwie jest samoregulacja emocji, jak można te strategie, czy tajemne moce stosować w domu, szkole, przedszkolu czy w pracy? Czy to tylko taka moda, chwilowe wariactwo? Czy samoregulacja emocji dotyczy tylko dzieci czy dzieci i dorosłych czy samych dorosłych i świadomych siebie osób! Tysiące pytań kłębiło się w mojej głowie – bo wiele osób w swoich artykułach pokazuje zagadnienie samoregulacji w różnych kontekstach. Postaram się przybliżyć proces samoregulacji, by każdy mógł powoli, krok po kroku spróbować zastosować go w swoim życiu i życiu swoich dzieciaków!!!
Uprzedzę pytanie – tak próbowałam, zanim o tym napisałam i „system” działa!!!
Zaczynając od początku, warto znaleźć różnicę pomiędzy samoregulacją emocji, a samokontrolą – bo są to całkiem odmienne terminy. Samoregulacja emocji, to sposób w jakie reagujemy na stres – a samokontrola jest pojęciem o wiele węższym i odnosi się do tego, co człowiek sobie może odmówić (np. Odmawiamy sobie zjedzenia ciastka czy gofra – bo realnie analizujemy, że może wpłynąć to na spóźnienie się do pracy).
SELF-REG opiera się o obserwacje siebie, albo dziecka – w celu nabycia umiejętności monitorowania i modyfikowania emocji oraz kontrolowania impulsów. Metoda pomaga rodzicom w rozpoznaniu stresorów działających na dziecko i na nich oraz uczy jak je skutecznie eliminować. Pomaga zrozumieć co wprowadza zarówno dzieci jak i dorosłych w stan napięcia. Rolą rodziców i wychowawców jest pomóc dzieciom nauczyć rozpoznawać ich własny stan fizyczny. Celem tych obserwacji jest określenie, jak zachowuje się ich ciało, kiedy są spokojne, nerwowe, zmęczone – kluczowym punktem jest opisanie tego, co mogą dla siebie zrobić, aby poczuć się lepiej. Dzieci, które nabyły te umiejętności cechuje lepsza zdolność koncentracji oraz przyswajania informacji. Kiedy możemy zacząć stosować techniki SELF-REG? Odpowiedź mnie zaskoczyła – bo powinniśmy wprowadzać zasady SELF – REG u dzieci w każdym wieku (również u niemowląt); oczywiście stosując drobne modyfikacje za względu na fazę rozwoju. Samoregulacja opiera się na uniwersalnym cyklu pobudzenia oraz wiedzy o stresie i sposobach jego oswajania; jest to całościowe podejście oparte na bliskości, zrozumieniu, miłości i akceptacji.
Dzięki stosowaniu technik samoregulacji dzieci otrzymują bardzo dobre nawyki na przyszłość:
- umiejętność walki ze stresem,
- zdrowie psychiczne, które pozwala w przyszłości stawiać czoła wyzwaniom jakie stawia życie.
Metoda wyznacza pięć aspektów stresu i samoregulacji; są to obszary:
- biologiczny,
- emocjonalny,
- poznawczy,
- społeczny i prospołeczny.
Ponadto metoda samoregulacji SELF-REG wytycza 5 kroków, pomagających wykształcić umiejętności w zakresie samoregulacji u dzieci, nastolatków, starszej młodzieży i dorosłych. Etapy te nie trzeba analizować po kolei, lecz w wybranej i dogodnej dla siebie w danym momencie konfiguracji.
Oto 5 kroków do samoregulacji emocji:
1. Rozpoznanie oznak stresu i przeformułowanie zachowania (zrozumienie zachowania w kontekście stresu i samoregulacji)
2. Rozpoznanie stresorów
3. Redukcja stresorów
4. Refleksja
5. Reakcja
Zapraszam do zgłębienia tej metody i zastosowania jej najpierw na sobie. Dzięki wprowadzeniu odmiennego, nowego punktu widzenia na daną sytuację – na to jak reagujemy w stresie i nadmiernym napięciu – poznamy siebie, zlokalizujemy i nazwiemy stresory, powoli nauczymy się redukować stresory i odzyskamy kontrolę nad własnym życiem i wzmocnimy naszą koncentrację. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie SELFREG w naszej Rodzinie – co pomoże w budowaniu więxi pełnych miłości, szacunku i zrozumienia!!!