„Mowa nie może istnieć bez myślenia, a myślenie jest podstawą, na której się ona kształtuje”
Kiedy powinniśmy udać się z dzieckiem do Logopedy?
To pytanie zadaje sobie pewnie każdy rodzic. Patrząc na rozwój dzieci, trzeba brać pod uwagę, że każde dziecko rozwija się indywidualne. Kiedy więc jest ten czas, że należy wybrać się do logopedy z dzieckiem?
Jeśli zauważysz, że dziecko ma problemy ze słuchem. Takim objawami tego może być znaczne zwiększanie głośności telewizora, brak reakcji np. na dźwięk dzwonka telefonu i/lub inne dźwięki wydawane przez ludzi i przedmioty z otoczenia. Przyczyną też może to być związane z tym, że dziecko często choruje na anginy, zapalenie gardła, ucha, katary. Niekiedy można zauważyć, że dziecko chodzi z otwartą buzią, chrapie w nocy. Wtedy potrzebna też jest konsultacja laryngologiczna. Nie wymawia głosek, które powinno wymawiać zgodnie z etapami rozwoju mowy: nie potrafi ich prawidłowo wypowiedzieć i porównać, zniekształca wyrazy lub mówi niezrozumiale dla otoczenia. Ma trudności z płynną mową, mówi za wolno lub za szybko, ma braki w słownictwie, wypowiada się krótkimi, nierozbudowanymi zdaniami, w telegraficznym stylu, a wypowiedzi są nielogiczne, nieadekwatne, często nie rozumie poleceń; bywa, że nie mówi w ogóle lub rozmawia tylko z wybranymi osobami. Jeśli któreś z tych wymienionych zaczyna Was rodziców niepokoić to czas, aby zgłosić się do logopedy.
Zapytaliśmy Dr Ilonę Cieślik – Grela z gabinetu FONS, dlaczego tak ważny jest prawidłowy rozwój mowy u dzieci?
Myślenie jest fundamentem dla mowy, podstawą języka, a język – tym, co pozwala dziecku tworzyć myśl o świecie. Każde dziecko ma prawo do takiej wiedzy i takich umiejętności, które pozwolą mu łatwiej i sprawniej wejść w otaczający je świat; każde dziecko ma prawo rozumieć i komunikować się ze światem, więc należy mu to umożliwić, dać do ręki odpowiednie „narzędzia”, nauczyć obsługi, podać wskazówki, nakierować. Wszystko dzieje się na zasadzie stymulacji rozwoju funkcji poznawczych dziecka: pamięci, uwagi, koncentracji, myślenia przyczynowo-skutkowego, myślenia abstrakcyjnego, rozumienia werbalnego, kategoryzacji, definiowania, porównywania, uogólniania, kojarzenia, abstrahowania i mowy. Dzięki odpowiedniemu kształtowaniu tych funkcji można zapobiec wielu zaburzeniom, m.in. opóźnionemu rozwojowi mowy, nieprawidłowej wymowie, gorszym wynikom w nauce, dysleksji, zaburzeniom w rozumieniu emocji, nadruchliwości lub pomóc dziecku w pomnażaniu zdolności intelektualnych.
Głównym założeniem mojego gabinetu FONS jest zatem podnoszenie sprawności intelektualnej i językowej dziecka poprzez szereg zintegrowanych działań terapeutycznych: terapię mowy i rozumienia języka (sprawność komunikacji językowej), terapię wczesnego czytania (czytanie jest funkcją mózgu), terapię manualną (istnieje ścisła zależność pomiędzy ruchem rąk a sprawnością językową) oraz ogólne ćwiczenia stymulujące pracę umysłu. Terapię kieruję zarówno do dzieci rozwijających się prawidłowo, jak i tych, których rozwój jest zaburzony, bowiem i jedne, i drugie wymagają mądrej pomocy. Każde dziecko traktuję indywidualnie, gdyż każde z nich ma swój własny świat marzeń i wyobrażeń, a moim celem jest poznać ich świat, by radośnie rozwijały swoją ciekawość.
Pamiętaj, że los Twojego dziecka zależy od Twojej trosk - Dr Ilona Cieślik-Grela