Rodzice stymulują rozwój języka we wczesnym dzieciństwie, nazywając to, co widzą dzieci, dotykają, wąchają, smakują i robią, kiedy grają.
Co widzisz, obserwując małe dzieci wędrujące od jednego obiektu do drugiego, czujące, trzymające i bawiące się tym, co je interesuje? W ciągu jednej godziny maluchy zazwyczaj dotykają około 100 różnych obiektów, spędzając średnio 10 sekund, bawiąc się każdym z nich.
W tym wirze eksploracji widzę ogromną szansę dla dorosłych. Sztuka dziecięca daje im szansę na wskazanie i opisanie, co przyciąga uwagę ich dzieci. W ten sposób mogą wspierać rozwój języka i wspierać podstawowe elementy wiedzy, umiejętności matematycznych i społeczno-emocjonalnych. Każdy rodzic może to zrobić, ale wielu nie rozpoznaje korzyści, jakie może oferować rozmowa.
Rodzice - a nawet niektórzy nauczyciele - błędnie uważają dziecko za nadmiernie żywiołowe. Zamiast postrzegać cudownego żywiołowego, odkrywczego, uczącego się małego człowieka, niektórzy dorośli martwią się, że ich małe dzieci są nieuważne, zbyt łatwo rozpraszają się i brakuje im koncentracji.
Niektórzy z nas rodziców będą starali się przekonać swoich zapracowanych dwulatków, aby dalej bawili się wózkiem lub klockami, obawiając się, że małe dzieci powinny już być w stanie spełniać wymogi, jak dzieci w wieku szkolnym usiadły w miejscu i regulowały się same emocjonalnie i behawioralnie. Mogą nawet bać się - jak dziecko przenosi się z jednego obiektu do drugiego - że ta wędrówka sygnalizuje początki ewentualnego niepowodzenia w szkole. Niestety niektórzy dorośli mogą być bardziej zadowoleni, gdy dzieci siedzą cicho przed ekranem. W takim przypadku rodzice mogą sobie wyobrazić, że ich dzieci są aktywnie zaangażowane. Ale w rzeczywistości są po prostu zahipnotyzowani i nie uczą się wcale, nie rozwijają, nie poznają świata.
Nadszedł czas, aby ożywić ideał dzieci i wspólnie z nimi pracować nad rozwojem języka we wczesnym dzieciństwie. Kiedy maluchy wędrują przez przestrzeń, niosąc i palcując rzeczy, przesuwając się od obiektu do obiektu, uczą się bardzo wiele o tym, jak przedmioty czują się i pracują, oraz o tym, co mogą zrobić, aby nimi manipulować lub tworzyć wyobrażone sceny zabaw.
"Nadszedł czas, aby pokazać jak ważna jest rozmowa z dzieckiem... ponieważ dzieci angażują się w różne rodzaje zabawy, to, co słyszą od dorosłych, może promować konkretne umiejętności i rozwój języka we wczesnym dzieciństwie."
Dzieci również korzystają z samorządu. Często nie wybierają zabawek. Dzieci uwielbiają otwierać drzwi, naciskać przyciski na urządzeniach elektronicznych i huczne garnki. Wszystko może stać się przedmiotem gry. W zamożnych domach małe dzieci z pewnością bawią się mnóstwem zabawek. Jednak spędzają około 40 procent czasu bawiąc się zwykłymi przedmiotami gospodarstwa domowego - piloty i papier toaletowy to takie zabawne zabawki!
Wspieraj rozwój języka we wczesnym dzieciństwie
Ponieważ dzieci bawią się na różne sposoby, to, co słyszą od dorosłych, może promować konkretne umiejętności i rozwój języka we wczesnym dzieciństwie. Na przykład, gdy dzieci udają, że bawią się - karmiąc misia, powiedzmy lub kładąc je do łóżka - rodzic może dołączyć do wspierającej narracji. "Miś jest głodny - dlaczego go nie nakarmisz" - pyta mama lub tata. Lub mogą powiedzieć: "Miś Uszatek jest zmęczony - czy to czas, aby ją położyć do łóżka?"
Używając słów stanu wewnętrznego i mentalnego, udając misia jest głodny lub zmęczony, rodzice pomagają swoim dzieciom docenić stany emocjonalne, które stanowią podstawę działań, ruszając dzieciom w zrozumienie umysłów i myśli innych ludzi. Działania te pomagają rozwinąć istotne umiejętności społeczne i emocjonalne.
Tak ważna, responsywna rozmowa ze strony dorosłych - opisywanie, opisywanie i mówienie o tym, co interesuje dziecko w danym momencie - ma istotny wpływ na rozwój języka we wczesnym dzieciństwie. Proces wymaga dostrojenia, rozmowny rodzice. Wymaga to jednak także wolności dla dociekliwych, szukających dzieci, odkrywania wielu rzeczy w otoczeniu podczas zabawy. Dziecko, które nigdy nie sięgnęło po świecę, poduszkę lub łyżkę, byłoby mniej prawdopodobne, aby usłyszeć i dlatego nauczyć się słów tych obiektów.
Jak rozwój języka we wczesnym dzieciństwie pomaga w matematyce i czytaniu?
Kiedy dzieci bawią się łamigłówkami i klockami, prawdopodobnie usłyszą język do liczenia i poruszania się obiektów: "Umieść go na górze ... spadł ... umieść go obok ... za ... wokół". Takie zwroty przyimkowe są przestrzennymi, relacyjnymi terminami, które wspierają rozwój umiejętności matematycznych. Wszystkie one powstają z dzieci bawiących się i rozmawiających o różnych przedmiotach.
Podobnie zabawa i zaangażowanie dorosłych pomagają dzieciom uczyć się czasowników. Pomyśl o wszystkich akcjach, które mogą być związane z grą - na przykład obróć pokrętło, naciśnij przycisk, rzuć piłkę lub pociągnij za sznur. Kiedy dzieci manipulują obiektami, a dorośli reagują, opisując możliwe działania, naturalnie rośnie zasób słownictwa z czasownikami.
Na przestrzeni lat w badaniach brakowało wglądu w te procesy rozwoju języka we wczesnym dzieciństwie. Studiując zabawę, naukowcy wydają dzieciom i rodzicom zabawki, a następnie filmują ich interakcje, aby obserwować, jak dobrze rodzice są dostrojeni do swoich dzieci. Ale te studia odbyły się w sztucznej scenerii, gdzie rodzice i dzieci mają niewiele więcej do roboty oprócz zabawy zabawkami przed nimi. Nie śledziliśmy małych dzieci w ich codziennym życiu, aby zrozumieć, co robią w ich codziennym otoczeniu. Mamy niewiele norm dotyczących interakcji dzieci z obiektami w warunkach, które nie są sztuczne.
"Podążaj za przykładem dziecka. Nazwij przedmioty, które dziecko dotknie i znajdź słowa, aby opisać ich działania.”
Brak prawdziwego zrozumienia tego, co jest w porządku dla małych dzieci. Zamożni rodzice martwią się, ponieważ zamiast siedzieć spokojnie i bawić się zabawkami, ich 15-miesięczne dziecko lubi oddalać się i próbować różnych aktywności. Rodzice nie powinni oczekiwać, że małe dzieci będą zachowywać się jak pięciolatki. Siedzenie w miejscu nie jest odpowiednie dla rozwoju.
Wiele się zmienia w rozwoju dziecka na przestrzeni lat. To pasuje do tego, co wiemy z neuronauki, co pokazuje, że połączenia synaptyczne szybko rosną we wczesnym dzieciństwie. Połączenia te zostaną przycięte w późniejszych latach, gdy dzieci staną się bardziej skoncentrowane. Dorośli powinni rozmawiać z niemowlętami i małymi dziećmi o obiektach zabawowych dla dzieci i kierować się nimi, zamiast zmuszać dzieci do siedzenia w miejscu.
Pokażemy Wam rodzicom, jak wspierać rozwój języka we wczesnym dzieciństwie
Często spotykamy się z sytuacją, kiedy dzieci bawią się w ciszy dorosłych. Ich rodzice nie postrzegali zabawy dzieci jako okazji do nauki języka. W rezultacie dzieci nie były narażone na cenne treści językowe, które mogłyby pomóc im połączyć słowa z ich działaniami.
Dlaczego tak się dzieje? Rodzice uznają, że ich dzieci były zajęte i były szczęśliwe. Jest to zrozumiałe dla rodziców, którzy mogą widzieć, że ich rola polega na tym, że dzieci są odżywione i bezpieczne, i interweniują tylko wtedy, gdy dzieci są nieszczęśliwe. Te role są najważniejsze. Jednak powinniśmy jako rodzice widzieć korzyści płynących z rozmowy z dziećmi podczas zabawy. To ma bardzo duże znaczenie.
Łatwo dla dorosłych, aby dać słowa do grania
Niektórzy z nas rodziców nie rozumieją, że codzienne czynności dzieci podczas zabawy oferują cenne możliwości nauki języka przez dzieci. Takie wskazówki są znacznie prostsze niż czasami skomplikowane recepty wychowawcze, które oferują różne programy rodzicielskie. Nasze przesłanie jest proste - podążaj za przykładem dzieci, czy to w czasie kąpieli, czy w czasie gry lub podczas posiłków. Nazwij przedmioty, które dzieci dotykają i znajduj słowa dla ich działań. Rodzice mają narzędzia, aby to zrobić.
Wspieraj rozwój swojego dziecka – z Pomysłowi Rodzice.